vrijdag 22 juli 2016

Wim Magré brengt Bach-album uit

Wim Magré achter 'zijn' Quellhorst-orgel te Elburg (foto auteur)

Deze week verschijnt het nieuwste album van Wim Magré. De Elburger musicus promoot ‘zijn’ Quellhorst-orgel met werken van J.S. Bach.

Door Margaretha Coornstra

ELBURG – Titularis-organist van de Grote of St. Nicolaaskerk te Elburg, zo mag Wim Magré zich al ruim een jaar noemen. Daarmee is hij de bespeler bij uitstek van het Quellhorst-orgel uit 1825, dat onder kenners hoog staat aangeschreven. Vanuit deze functie ontstond het plan voor zijn nieuwste cd. “Ik dacht: ik moet toch weer eens iets opnemen met dit orgel.”
Bijzonder is dat Magré, die zich vooral toelegt op een breed en toegankelijk repertoire, zich ditmaal beperkte tot Johann Sebastian Bach (1685-1750). “Och ja, ik dacht: nu kan ik wel wéér allemaal psalmen en gezangen opnemen, maar zo’n Bach-cd is natuurlijk wel een uitdaging,” licht hij toe. En met milde zelfspot: “Zo had ik gelijk een mooie stok achter de deur om weer eens hard te studeren.”
Toch zijn Wim Magré en zijn zoon/collega Wilbert Magré sowieso harde werkers. Dit Bach-album werd nota bene voorbereid en opgenomen bij alle hectiek van hun megaproject: de tournee met ‘Het Groot Johannes de Heer Koor’ van 650 zangers, die net is afgerond. Een doorslaand succes dat prompt voor herhaling vatbaar bleek: “We hebben nu alweer 450 aanmeldingen voor volgend jaar!” lacht Magré verbaasd. “Tja, en met meer dan 650 zangers kun je eigenlijk niet optreden, hè? Je raakt zo’n groot koor in bijna geen enkel gebouw kwijt...”

De opnamen voor de Bach-cd stonden gepland vlak na een tweedaagse stembeurt, zodat het majestueuze orgel optimaal zou klinken. De tracklist vermeldt elf bekende werken, waarbij Magré zichzelf niet spaarde. Een koraalvoorspel als ‘Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf’ BWV 617 vergt niet alleen qua voordracht, maar ook technisch de nodige verdieping. “Want alle zestiende nootjes moeten er wél zijn, hè? En niet te vergeten het pedaal, dat het aanhoudend kloppen op de hemelpoort moet uitbeelden.”
 
Uiteraard mocht de aangrijpende Passacaglia & Fuga in c evenmin ontbreken. “Een prachtig stuk,” vindt Wim Magré. “Ik heb daaraan overigens wel mijn eigen interpretatie gegeven. Kijk, iemand als Ton Koopman begint en eindigt met dezelfde registratie. Nu is Ton Koopman een groot Bachkenner, dus die weet wel wat ie doet. Maar ja, dat stuk duurt bijna een kwartier. En dan vind ik persoonlijk één enkele registratie toch wat vermoeiend klinken. Dus koos ik ervoor om het geluid geleidelijk op te bouwen, vooral in die Fuga. Of echte barokpuristen het daarmee eens zijn, weet ik niet. Maar ik dacht: op die manier kan ik meteen mooi laten horen wat het orgel allemaal in huis heeft.”


CD en concerten
Het nieuwste album van Wim Magré, ‘Orgelwerken van Johann Sebastian Bach’, bevat elf werken, gespeeld op het Quellhorst-orgel van de Grote Kerk te Elburg. De cd verschijnt rond 20 juli. Op 3 en 27 augustus speelt Wim Magré live op datzelfde orgel, tijdens de zomeravondconcerten. Zie ook www.wimmagre.nl

(HaH Elburg & Oldebroek, 19-07-2016)